معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به روند کاهشی نمرات امتحان نهایی دانش آموزان گفت: مسائلی مانند هدایت تحصیلی نامناسب، استفاده از نیرو‌های غیر متخصص و نابرابری آموزشی سبب افت نمرات امتحان نهایی دانش آموزان شده است. 
معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به روند کاهشی نمرات امتحان نهایی دانش آموزان گفت: مسائلی مانند هدایت تحصیلی نامناسب، استفاده از نیرو‌های غیر متخصص و نابرابری آموزشی سبب افت نمرات امتحان نهایی دانش آموزان شده است. 
کد خبر: ۱۴۴۰۰۹۵
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی هرسال کاهش پیدا می‌کند، نتایج تازه‌ترین تحلیل‌ها از این حکایت دارد که میانگین کشوری نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی امسال به ۸.۷۵ رسیده است.

‌ابراهیم سحرخیز، کارشناس آموزشی و معاون پیشین آموزش و پرورش درباره دلایلی که سبب شده نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان روندی کاهشی داشته باشد، به جام جم آنلاین گفت: چند دلیل برای این اتفاق می‌توان در نظر گرفت. برای نمونه بحث هدایت تحصیلی در کشورما به درستی انجام نمی‌شود. به همین دلیل معمولا دانش‌آموزانی که انگیزه و علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند به رشته‌های علوم انسانی یا کار و دانش ارجاع داده می‌شوند.

‌وی ادامه داد: به همین دلیل هدایت تحصیلی و نظام مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش باید تغییر کند.

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره دیگر مسائلی که در کاهش نمرات دانش آموزان نقش دارد، عنوان کرد: بیشتر دانش آموزانی که در رشته علوم انسانی ادامه تحصیل می‌دهند، دانش آموزان روستایی هستند. این درحالی است که این گروه از دانش آموزان به آموزش باکیفیت و دبیر و معلمان متخصص دسترسی ندارند.

به گفته سحرخیز این رویکرد نیز نشان از نابرابری در آموزش دارد.

وی یادآور شد: البته مسائلی دیگری نیز در این بین نقش دارد، برای نمونه سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان استرس بیشتری را تجربه کردند، چراکه نحوه برگزاری آزمون، طراحی سوالات و سیستم تصحیح تغییر کرده بود.

سحرخیز در پاسخ به این پرسش که چرا نمرات دانش آموزان در مناطق محروم کاهش بیشتری داشته است؟ نیز توضیح داد: در مناطق محروم کشور نابرابری آموزشی بیشتر است و دانش آموزان به معلم و دبیران متخصص دسترسی ندارند. این درحالی است که دانش آموزان در کلانشهر‌هایی مانند تهران، اصفهان و یزد از امکانات مناسبی برخوردار هستند.

عدالت آ‌موزشی فراموش شده است

 دلایل کاهش نمرات امتحان نهایی دانش آموزان | نابرابری آموزشی جدی گرفته نمی‌شود
معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کلانشهر‌های کشور دانش آموزان به انواع کلاس‌های آموزشی دسترسی دارند، ادامه داد: برای نمونه در برخی از مناطق کلانشهر تهران یافتن مدرسه دولتی کار آسانی نیست و بیشتر مدارس غیر دولتی هستند.

وی با اشاره به شرایط نامناسب امکانات آموزشی در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان بیان کرد: در این استان‌ها روستا‌ها فاصله زیادی تا مراکز استان دارند و کمبود معلم در این مناطق بیشتر از سایر استان‌های کشور است.
 
معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه منوی غذایی برخی مدارس خاص تهران لاکچری است، تاکید کرد: این درحالی است که دانش آموزان در مناطق محروم از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند و آمار سوء تغذیه در برخی مناطق قابل توجه است.
 
به گفته سحرخیز چنین مسائلی سبب شده که نمره دانش آموزان در مناطق محروم روند کاهشی بیشتری داشته باشد.

‌وی درباره راهکار‌های بهبود نمرات دانش آموزان نیز به جام جم آنلاین گفت: در ابتدا باید شرایطی فرهم شود که فقط از نیرو‌های متخصص به عنوان معلم استفاده شود، یعنی برای کمبود معلم از نیرو‌هایی مانند سرباز معلم استفاده نشود.

‌معاون پیشین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مساله آموزش ضمن خدمت نیز باید در آموزش و پرورش به درستی انجام شود، عنوان کرد: علاوه بر این باید دانش آموزان در تمامی مدارس کشور به آموزش‌های مکمل دسترسی داشته باشند.

سحرخیز درباره رفع نابرابری‌های آموزشی نیز با اشاره به اینکه در کشوری مانند ژاپن دانش آموزان در مناطق محروم حدود ۱۰ درصد از شانس آموزشی کمتری برخوردار هستند، گفت: این درحالی است که در کشورمان دانش آموزان در مناطق محروم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از کیفیت آموزش پایین‌تری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در کشورمان باید به مدارس دولتی توجه ویژه‌ای شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها